بررسی بازی Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key


سری بازی‌های Atelier از آن دسته آثار بسیار قدیمی و نادری است که از سال 1997 میلادی وارد بازار شد و اگرچه در این سال‌ها همیشه ادامه داشته‌ و بازی‌های متعددی بر اساس آن‌ها ساخته شده اما تا حدی مهجور مانده است ؛ به خصوص برای بازیکنان ایرانی. البته، واقعیت این است که ویژگی‌های اساسی و بنیادین سری بازی Atelier هم در این امر نقش مهمی داشته است. یک بازی نقش آفرینی ژاپنی که بر پایه‌ی مکانیک «ساخت‌وساز» (Crafting) با محور کیمیاگری ساخته شده است. البته، از قدمت طولانی این سری بازی نترسید، از آنجایی که هر چند بازی از نظر داستانی یک سه‌گانه یا چندگانه را تشکیل می‌دهند، لازم نیست با همه‌ی بازی‌های قدیمی این مجموعه آشنا باشید. در این سال‌های اخیر، با موفقیت‌ها دو عنوان قبلی Atelier Ryza، اکنون به سومین بازی سه‌گانه‌ی «رایزا» یعنی بازی Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key رسیده‌ایم تا این سه‌گانه‌ی موفق را به اتمام برساند.

دوباره تابستان دیگری برای رایزا و دوستانش فرا رسیده است و این یعنی یک ماجراجویی پردردسر و هیجان‌انگیز دیگر برای رایزا در راه است. البته، این‌بار پایان ماجراجویی او را شاهد هستیم. سومین و آخرین بازی سه‌گانه‌ی رایزا هم در داستان و هم در گیم‌پلی بر پایه‌ی دو بازی قبلی طراحی شده است و از پشتوانه‌ای که در آن بازی‌ها به دست آورده، استفاده کرده است.

بازی Atelier Ryza 3

یک سال از وقایع داستانی بازی قبلی گذشته و همان‌طور که گفتم، تابستان دیگری فرا رسیده است. در این مدت، رایزا به کیمیاگری مشهور و محبوب در شهر تبدیل شده است و زندگی عادی خود را با برطرف کردن درخواست‌های متعدد اهالی مختلف شهر سپری می‌کند. با این حال، همه‌چیز قرار نیست به این سادگی سپری شود و زندگی روزمره‌ی رایزا را ببینیم. ناگهان، به‌صورت غیرمنتظره‌ای یک جزیره‌ی بزرگ در حوالی سرزمین پدید می‌آید و در همین حال صدای مرموزی هم در ذهن رایزا او را فرامی‌خواند.

داستان در سری بازی‌های Atelier هیچ‌گاه تمرکز اصلی و نقش پررنگی نداشته است و در اینجا هم قضیه متفاوت نیست اما به‌صورت کلی سری رایزا سعی کرد روند مطلوب‌تری به خط داستانی این عنوان بدهد و اگرچه سادگی روایت داستان و گاه کلیشه‌های آشنا در هر سه بازی وجود دارد اما سه‌گانه‌ی رایزا و به‌صورت ویژه بازی Atelier Ryza 3 به‌صورت کلی می‌تواند یک داستان قابل‌قبول با روایتی مناسب را برای مخاطب این مجموعه ارائه کند. شاید جذابیت این اثر در بخش داستانی بیشتر وابسته به شخصیت‌هایش باشد. اگرچه تیپ‌های آشنایی در شخصیت‌های بازی می‌بینیم اما این با فضای کلی داستان جور در می‌آید. شاید مهم‌ترین ویژگی و نقطه‌ی قوت Atelier Ryza 3 در استفاده‌ی صحیح از پشتوانه‌ی بازی قبلی است و بازی از این موضوع در جنبه‌های مختلف استفاده کرده و گاه حتی از آن بهره‌ی احساسی مناسب را برده است. در باب شخصیت‌ها، بزرگ‌تر شدن و بلوغ آن‌ها در این بازی نسبت به بازی‌های قبلی مشهود است و این رشد آن‌ها را نشان می‌دهد.

شاید درخشان‌ترین لحظات بازی به بخش‌هایی مربوط شود که بازیکن در جریان بازی به قسمت‌هایی برخورد می‌کند که در بازی‌های قبلی ماجراهایی را در آنجا تجربه کرده است و بازی هم به‌خوبی این فرصت را شناسایی می‌کند و این لحظات را با اشاره‌ی شخصیت‌ها به خاطراتشان و یا نشان دادن فلش‌بک‌های کوتاه پررنگ‌ می‌سازد. اگرچه این لحظه در هر صورت جذابیت خود را دارند و با فلش‌بک‌ها گاهی بعضی از اتفاقات دو بازی قبلی رایزا را هم می‌گویند اما واقعیت این است که برای درک کامل احساسی این لحظه‌ها، تقریباً ضروری است که دو بازی سه‌گانه‌ی رایزا را انجام دهید. به‌صورت کلی، داستان توانسته به‌خوبی از ظرفیت بازی‌های قبلی استفاده کند و پایان‌بندی درخوری را برای این سه‌گانه ارائه کند.

بازی Atelier Ryza 3 - 1

Atelier Ryza 3 در زمینه‌ی گیم‌پلی هم هسته‌ی اصلی دو نسخه‌ی قبلی خود را حفظ کرده است و تفاوت عظیمی نداشته اما در بعضی جنبه‌ها گسترش یافته یا بهتر شده است. همچون همیشه تمرکز اصلی بازی بر روی عنصر ساخت و ساز است که در واقع در قالب کیمیاگری در این مجموعه بازی‌ها پیاده‌سازی شده است. البته، بخش مبارزات هم در این اثر وجود دارد اما همچون همیشه تمرکز اصلی روی «کیمیاگری» است. اگرچه همیشه «کیمیاگری» در بازی‌های سری Atelier عنصری تعیین‌کننده به حساب می‌آیند اما حتی اگر در بازی‌های دیگر هم علاقه‌ی چندانی به کرفتینگ نداشته باشید، مکانیک کیمیاگری در بازی Atelier Ryza 3 به‌قدری جذاب پیاده‌سازی شده است که می‌تواند توجه شما را جلب کند. همین موضوع، ارزش گشت‌وگذار در محیط برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف را هم بیشتر می‌کند. پیاده‌سازی مکانیک کیمیاگری در رایزا ۳ نسبت به دو عنوان قبلی تکامل‌یافته‌تر و پیچیده‌تر شده و احتمالاً بتوان گفت که به بهترین حالت خود رسیده است. البته، شاید عده‌ای که چندان حوصله‌ی این پیچیدگی‌ها را نداشته باشند یا حداقل نمی‌خواهند برای ساخت هر ابزاری با گزینه‌های کامل و مختلف این بخش برای ساختن بهترین ابزار سروکله بزنند، بازی یک گزینه‌ی کیمیاگری خودکار را هم در هنگام این عمل در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن برای ساخت بعضی از ابزار خود استفاده کنید تا به این شکل این تعادل حفظ شود و پیچیدگی‌های موجود در این مکانیک بازدارنده نباشد.

حتی بخش ارتقاهای بازی هم بر محوریت ارتقای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مرتبط با کیمیاگری طراحی شده است که عمق این بخش را بیشتر می‌کند و می‌تواند به شما امکانات بیشتری را برای ساختن در ادامه بدهد. در کنار این موضوع، ویژگی جدیدی به بازی اضافه شده که به کلیدها مخفی و مرموز بازی مربوط است که شما می‌توانید با دریافت و استفاده از آن‌ها به بهبود قدرت‌ها و برخی ویژگی‌های مختلف رایزا بپردازید که این هم بعد جدیدی به اثر اضافه کرده است.

بازی Atelier Ryza 3-2

در خصوص دیگر بخش‌های گیم‌پلی به‌خصوص مبارزات اگرچه شاهد تغییرات جزئی بوده‌ایم، اما کلیت بازی مشابه بازی قبل بوده است و تغییرات چشمگیری را در آن ندیده‌ایم. سیستم مبارزات اساساً ترکیبی از مبارزات هم‌زمان و مبارزات نوبتی است. ساختار اصلی به شکل مبارزات هم‌زمان پیش می‌رود اما برای بعضی از حرکت‌ها یک سیستم‌ زمان‌بندی تعیین‌شده که این ترکیب را خلق کرده است و باعث شده ریتم مبارزات سریع و پر جنب‌و‌جوش باشد. این باعث شده روند مبارزات هم تا حدی خوشایند باشد اما گاهی ساده‌سازی بیش از حد ساختار آن عیان است. در این میان، تنوع و حضور شخصیت‌های متعدد در بازی Atelier Ryza 3 به این اثر کمک بزرگی می‌کند. این بازی بیشترین شخصیت‌های قابل‌بازی را در این سه‌گانه در اختیار دارد که می‌تواند در تنوع مبارزات بازی کمک کند و شما را به امتحان کردن گروه‌های مختلفی از شخصیت‌ها مشتاق کند.

علاوه بر عدم تحولات عظیم در ساختار مبارزات یا حتی ساختار بخش کیمیاگری، یکی از مهم‌ترین تغییرات مهم رایزا 3 نسبت به دو اثر قبلی، طراحی جهان آن است. به لطف اینکه بازی برای کنسول‌ نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ عرضه شده است، سازندگان آزادی بیشتری را در به تصویر کشیدن جهان بازی در اختیار داشته‌اند و این باعث شده که جهان بازی هم گسترده‌تر و عظیم‌تر باشد و هم یکپارچگی بیشتری داشته باشد. این موضوع به‌خصوص در هنگام مشاهده‌ی جزیره‌ی تازه‌ پدیدآمده به‌وضوح مشخص است. در نسخه‌ی نسل نهمی طراحی شهرهای بزرگ بازی یکپارچه انجام شده است و دیگر نیازی نیست برای هر بار رفتن به قسمت‌های مختلف آن برای چند ثانیه‌ی کوتاه یک صفحه‌ی سیاه را دوباره تحمل کنید.

بازی Atelier Ryza 3- 3

بخش عمده‌ای از بازی تا اواسط آن در سرزمینی رخ می‌دهد که شما در دو بازی قبلی هم با آن سروکار داشته‌اید و شاید این موضوع کمی محیط را تکراری کند اما در اواخر بازی به بخش کاملاً جدیدی می‌روید که محیط متفاوت و نویی را در مقابل شما قرار می‌دهد. علاوه بر طراحی جهان و یکپارچه‌ بودن طراحی شهرها و توانایی در خلق مناطق بزرگ‌تر، نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ پیشرفت‌های گرافیکی دیگری هم داشته و از این نظر بازی چشم‌نوازتر شده است. البته، هنوز نمی‌توان گرافیک بازی را جهش بسیار بزرگی محسوب کرد. با این حال، یک تاری خاصی در دورنمای چشم‌اندازهای بازی وجود دارد که محدودیت اندکی در مشاهده‌ی این نماها در هنگام گشت‌وگذار ایجاد می‌کند. البته، این موضوع چندان زیاد نیست و با آپدیت‌ها بعدی، سازندگان آن را بهتر هم کردند. یکی از مشکلات دیگر بازی در این بخش، به رابط کاربری آن در بعضی از بخش‌ها و همچنین در ریز بودن متن دیالوگ شخصیت‌ها اشاره کرد که واقعاً تصمیم عجیبی بوده است. در حالی که من بازی را روی یک مانیتور تجربه می‌کردم، باز هم این موضوع برایم گاهی اذیت‌کننده می‌شد و می‌توانم تصور کنم که در صورت تجربه با تلویزیون و نشستن در فاصله‌ی دورتر چه‌قدر شرایط نامطلوب‌تر بود. بازی از نظر جلوه‌های صوتی و موسیقی متن هم همچون نسخه‌های پیشین عملکرد بسیار خوبی دارد و هم موسیقی متن و هم صداپیشگی ژاپنی شخصیت‌ها در وضعیت مطلوبی به‌ سر می‌برند.

بازی Atelier Ryza 3 تحول زیادی نسبت به بازی‌های قبلی رایزا نداشته است اما توانسته تجربه‌ی احساسی و دل‌نشینی را برای طرفداران این مجموعه ارائه کند و پایان‌بندی خاطره‌انگیز و شایسته‌ای را برای آن‌ها رقم بزند. اگر از این سری بازی و به‌خصوص بازی‌های قبلی رایزا لذت‌ برده‌اید، Atelier Ryza 3 می‌تواند تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای را برای شما به همراه داشته باشد.

The post بررسی بازی Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!