بررسی بازی Like a Dragon: Ishin


اگر از طرفداران سری بازی Yakuza هستید احتمالا نام Like a Dragon را شنیده‌اید. پسوند شماره هفتم سری و البته ترجمه Ryu ga Gotoku که نام اصلی این سری در ژاپن است. شرکت سگا چندی پیش اعلام کرد که به دلیل استقبال از این مجموعه و اینکه داستان آن دیگر فقط به رقابت بین گروه‌های یاکوزایی خلاصه نمی‌شود ؛ از این به بعد از نام Like a Dragon برای این سری استفاده خواهد کرد. حالا بازی Like a Dragon: Ishin نخستین عنوانی است که بر این اساس نامگذاری شده و در اختیار مخاطبان بین المللی قرار گرفته. اثری که بازسازی Ryū ga Gotoku Ishin! است که سال 2014 و تنها در ژاپن برای PS3 و PS4 عرضه شده بود. حالا بعد از گذشت سال‌ها ، استودیوی Ryu Ga Gotoku تصمیم گرفت تا با استفاده از موتور گرافیکی آنریل انجین 4، این بازی را برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم ارائه کند. با بازی‌سنتر همراه ما باشید تا این قسمت متفاوت را مورد بررسی قرار بدهیم.

انتشار مجدد یک بازی و البته توسعه آن به صورت یک نسخه بازسازی شده یا ریمیک، اتفاقی است که در سال‌های اخیر به امری رایج در صنعت بازی تبدیل شده که گاها باعث عرضه عناوین فاجعه باری مثل ریمیک XIII می‌شود. با این حال ریمیک Ishin کاملا ضروری به نظر می‌رسید مخصوصا اینکه نسخه اصلی هیچ گاه پایش را از خارج از مرزهای ژاپن نگذاشت.

این‌بار تیم Ryu Ga Gotoku برخلاف اکثر کارهای قبلی و به مانند نسخه Kenzan! ، تاریخ اتفاقات عنوان جدیدشان را به زمان‌های دور یعنی دوران باکوماتسو – دوران عبور کشور ژاپن از سنت‌ها به سمت مدرنیزه شدن – بردند. دورانی که به ورود کشتی‌های سیاه نیز معروف است و سلسله اتفاقات خشونت‌آمیز و کشتار‌های زیادی در سطح کشور باعث شده بود تا هرج و مرج به امری عادی در ژاپن مبدل شود. استفاده از این بازه زمانی باعث شده ما این‌بار برخلاف گذشته به جای مشت و لگد از سلاح‌های سامورایی – کاتانا – و البته سلاح گرم استفاده کنیم.

ایشین داستان شخصیتی به نام ساکاموتو ریوما «Sakamoto Ryoma» را روایت می‌کند. بازی با یک پیش‌نمایش شروع می‌شود و طی فلش بکی به چندین سال قبل یعنی به سال 1866 می‌رود. جایی که ریوما بعد از آموزش شمشیرزنی به زادگاه خودبرمی‌گردد اما به خاطردرگیری با چند تن از افراد جوشی ( به افراد متعلق به طبقه بالای هانشی -سامورایی‌های در خدمت قلمروهای فئودالی در دوره ادو- اطلاق می‌شود) به اعدام محکوم می‌شود اما با وساطت شخصی به نام «تویو» (پدر خوانده ریوما) نجات پیدا می‌کند. با ایتکه تویو جان ریوما را نجات می‌دهد اما مدتی بعد خود نیز کشته می‌شود. ریوما و تویو و برادرش در یک جلسه حضور داشتند که مورد حمله یک سامورایی ناشناس قرار می‌گیرند و این فرد ناشناس با استفاده از یک تکنیک خاص تویو را کشته و البته ریوما را در مبارزه شکست داده و فرار می‌کند. از این رو ریوما درصدد انتقام راهی سفری جدید می‌شود. با اینکه داستان در ایشین کلیشه ای است و یک روایت انتقام را تعریف می‌کند اما بازی روایتی زیبا دارد. شخصیت‌های اضافه شده و البته چرخش‌هایی که به وجود می‌آید، جذابیت داستان را دوچندان کرده و مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند.

Like a Dragon: Ishin!_20230225000732

همچنان سبک روایت داستان و دیالوگ‌ها به دو بخش میان‌پرده و گفتگوهای Ingame تقسیم می‌شوند. میان‌پرده‌ها زیبا و مثل همیشه دیدنی هستند. اغراق‌های حرکات ژاپنی همچنان در بازی وجود دارند. دوبله ژاپنی بی‌نقص است و تمام دیالوگ‌ها با دوبله‌ای لذت‌بخش و شنیدنی در بازی انجام شده است. با این که بازی از نظر موسیقی در 20 ساعت ابتدایی چیز خاصی ارائه نمی‌دهد اما تم‌های مختلف در طول مبارزه جذابیت خاصی به بازی می‌بخشند.

عنوان Like a Dragon: Ishin یک اکشن ماجراجویی هک‌اند اسلش است که در یک دنیای open world روایت می‌شود. مبارزات به صورت همزمان انجام می‌گیرد و وجود و استفاده از سلاح کاتانا بخش اصلی مبارزات را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به این که نسخه فعلی یک ریمیک صرفا گرافیکی به حساب می‌آید، لذا شالوده و چهارچوب اصلی گیم‌پلی به‌خصوص مبارزات – با وجود اندک تغییراتی که توسط تیم سازنده اعمال شده – کمی کهنه به نظر می‌رسد و احساس می‌کنید در حال تجربه یک بازی لانچ نسل هشتم هستید.

ما به عنوان مخاطبان بازی‌های ویدیویی طی چند سال اخیر عناوین مشابه‌ی در زمینه مبارزات سلاح سرد یا به قولی مبارزات سامورایی را انجام دادیم که گل سرسبد آنها بازی Ghost of Tsushima بود. نیت از این مثال ، مقایسه مستقیم بین دو بازی نیست ولی روان بودن مبارزات در نبردها از اهمیت بالایی برخودار است. در واقع یکی از مواردی که ممکن از در کل بازی مخاطب را اذیت کند همین کند بودن مبارزات است. با این که به مرور و با ارتقای سطح خود می‌توانیم به مبارزات سرعت ببخشیم اما در کل سیستم مبارزات بازی متاسفانه در سال 2014 گیر کرده است. این مورد در زمانی که با حریف‌های سرسخت مبارزه می‌کنیم بیشتر به چشم می‌آید و تکنیک‌های مدنظر ما در انجام حرکات دفاع یا حمله و حتی جاخالی دادن در اسرع وقت صورت نمی‌گیرد. برای همین در اولین گام تیم سازنده با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته گیم‌پلی روان و نرم را برای یک بازی عرضه شده در سال 2023 توسعه دهد.

Like a Dragon: Ishin!_20230225001125

تکنیک‌های مبارزه به 4 حالت کلی تقسیم شده‌اند و هر حالت به چند ریز شاخه که این مورد یک نکته مثبت برای عمق بخشیدن به مبارزات است. استفاده از اسلحه در کنار شمشیر نیز از دیگر حالت‌های موجود در تکنیک‌های مبارزه است. هر حالت ویژگی‌های به‌خصوص خود را دارد و با کمی دقت در استفاده از آن‌ها در هنگام مبارزه می‌توانیم لحظات نفس‌گیر و مبارزاتی دلچسب را به‌وجود بیاوریم. متاسفانه بازی در این بخش هم با ایراد کند بودن مواجه است چون تعویض حالت خیلی دیر و به سختی انجام می‌پذیرد. اگر Nioh را بازی کرده باشید حتما به خاطر دارید که در بازی Nioh نیز ما چهار حالت مبارزه داشتیم که با یک اشاره به آنالوگ می‌شد در کسری از ثانیه و حتی در حین مبارزه حالت مبارزه را عوض کنیم و در مقابل سبک دشمن سبک جدیدی ارائه دهیم. در Ishin اما مختصات مبارزات به طور کامل با ساخته تیم نینجا متفاوت است. مثلا در بسیاری از مواقع مجبور شدم که وسط مبارزه بایستم و تغییر حالت دهم و بعد به دشمن حمله کنم که این اتفاق به روند سریع بازی ضربه زده و از لذت مبارزات به شدت کم می‌کند.

به واسطه جهان باز بودن و به مانند دیگر آثار مشابه از این مجموعه سیستم‌‌های شخصی‌سازی و ارتقا در بازی وجود دارد که کار کردن با آن‌ها همچنان لذت بخش است. یکی از بخش‌های مهم سیستم ارتقا است که اجازه می‌دهد تا با کسب امتیاز و با مراجعه به Skill Tree ، مهارت‌های لازم را به مرور ارتقا دهیم و در نتیجه تکنیک‌های جدیدی در حین مبارزه روی دشمنان بخت برگشته اجرا کنیم. نکته قابل تامل در این زمینه این است که با وجود ریزه‌کاری‌ها و تکنیک‌های زیادی که بازی برای هرچهار حالت در نظر گرفتهٰ اما باز هم روند مبارزات با همان سبک سیاق مراحل ابتدایی دنبال می‌شود. یعنی اگر ما بعد از 20 ساعت بتوانیم مهارت یک کمبوی ترکیبی را باز کنیمٰ شاید در ابتدا از سر ذوق یک یا دور بار این حرکت را انجام دهیم اما به مرور روند مبارزات به حالت عادی یا همان تکرار دکمه زنی عادی بازمی‌گردد.

همان‌طور که اشاره کردیم شخصی‌سازی و ارتقا از موارد خوب بازی است. به مانند دیگر عناوین مشابه از این سری، می‌توانیم لباس و تجهیزات خودمان را شخصی‌سازی کنیم. می‌توانیم با مراجعه به یک رستوران ، سلامتی خود را بازگردانیم یا می‌تواینم با مراحعه به آهن‌گر، سلاح و تجهیزات‌مان را ارتقا دهیم. حتی قابلیت ترکیب جند آیتم و ایجاد یک آیتم جدید و البته قدرتمند کردن سلاح وجود دارد که تمامی این موارد با کسب امتیاز یا پول در بازی امکان‌پذیر است. خوشبختانه پول به وفور در بازی یافت می‌شود و البته بخش عمده کسب امتیاز از طریق مبارزات خیابانی به دست می‌آید. باز هم به مانند عادت این سری با دشمنان مختلفی در طول مسیر روبرو خواهیم بود که با مبارزه با آن‌ها ، امتیازهای لازم برای خرید و ارتقای مهارت‌های خود را به دست می‌آوریم. البته یکی از ایرادات بزرگ این مجموعه و نه صرفا Ishin، وجود همین مبارزین خیابانی است که در بعضی مواقع به شدت روی اعصاب هستند و بی جهت مدت زمان بازی را افزایش می‌دهند.

ایشین به عنوان یک اثر بازسازی شده در نوع خود زیباست. همان‌طور که تیم سازنده قول داده بود، ایشین از نظر گرافیکی کیفیت مناسبی دارد و با این که هنوز با یک عنوان در سال 2023 فاصله دارد اما خوشبختانه کیفیت کلی به‌خصوص از نظر فنی خوب کار شده است. بازی افت فریم ندارد و به همین خاطر لذت مبارزات دوچندان می‌شود. کیفیت بصری بازی زیباست و ژاپن با تمایم زیبایی‌های خود در سال‌های دور به نمایش درآمده است. البته که کیفیت برخی بافت‌ها نسبتا پایین است و البته لبه‌های تیز در بخش‌های مختلف دیده می‌شوند که خب با توجه به اینکه اثر مورد نظر ما یک ریمیک است ، این نکته قابل چشم‌پوشی نیست. بزرگترین نکته مثبت بازی از نظرگرافیک، طراحی شخصیت‌ها، انیمیشن‌ها است. البته داستانی است که روایت می‌شود. در طول بازی با شخصیت‌های مختلفی روبرو خواهیم شد که برخی از آنها از روی نام‌های واقعی برداشت شده‌اند و همین موضوع به داستان عمق و زیبایی خاصی بخشیده است. داستان با این که تاحدودی کلیشه‌ای است اما به واسطه اتمسفر خاصی که در یک عنوان ژاپنی وجود دارد و ترکیب آن با چهارچوب دنیای یاکوزا، باعث شده تا با دنیایی جدید با شخصیت‌های متنوع و به یادماندنی روبرو شویم.

نتیجه گیری :

‌بزرگ‌ترین نکته تفاوت و البته مثبتی که Like a Dragon: Ishin نسبت به بقیه نسخه‌های منتشر شده سری یاکوزا دارد، تم و اتمسفر سامورایی آن است. دیگر خبری از مافیای یاکوزا نیست و این‌بار داستان حول محور یک انتقام است. با وجود این که نقص‌های ریزی به عنوان یک ریمیک در بازی وجود دارد اما اثر نهایی ارزش بالایی برای تجربه دارد و بازی کردن آن چه به دوستداران مجموعه یاکوزا و چه به دوستداران عناوین سامورایی توصیه می‌شود.

The post بررسی بازی Like a Dragon: Ishin appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!