10 حقیقت جالب از ساخت سری Mortal Kombat

سه دهه از خلق اولین نسخه Mortal Kombat می‌گذرد؛ مجموعه‌ای که گاها فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده، اما همواره توانسته تا با برداشتی خاص و جذاب از مبارزات مفرح و پر از خشونت، خود را به عنوان یک نماد به این صنعت معرفی کند. در حالی که مجموعه Mortal Kombat سی‌امین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، این سری همچنان از ستون‌های اصلی عناوین مبارزه‌ای صنعت به‌شمار می‌رود و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. ساخت مچموعه مورتال کمبت در تمام این سال‌ها، پر از اتفاقات جالب توجه بوده که امروز قصد داریم به 10 مورد از آن‌ها بپردازیم. بنابراین با ما همراه شوید تا 10 حقیقت جالب از سری Mortal Kombat را با یکدیگر مرور کنیم.

مشاهده آیتم ویدیویی در یوتوب

10. صداپیشگی اد بون در طول سری

بدون شک اسکورپیون را می‌توان یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های تاریخ عناوین مبارزه‌ای در بازی‌های ویدئویی دانست؛ نینجای زردپوشی که اد بون نیز همواره از او به عنوان شخصیت مورد علاقه خود یاد کرده است. در واقع، اد بون نه‌تنها یکی از خالقان اصلی اسکورپیون به‌شمار می‌رود، بلکه او مدت‌ها صداپیشگی این شخصیت قدیمی را نیز بر عهده داشت. طرفداران عبارت‌های بیادماندنی «Get over here» و «Come here» را بارها و بارها از اسکورپیون شنیده‌اند، اما جالب است بدانید که حتی پس از تغییر یافتن صداپیشه اسکورپیون، اد بون همچنان در تمام نسخه‌های سری این دو دیالوگ معروف را اجرا کرده است.

9- ماجرای پشت نام نوب سایبات

حقیقت بعدی به یکی از شخصیت‌های محبوب سری، یعنی نوب سایبات برمی‌گردد. موضوعی که شاید بسیاری از طرفداران مورتال کمبت به آن دقت نکرده‌اند، ارتباط نام این شخصیت با سازندگان آن است. در واقع، اگر نام «بون» و «توبیاس»، دو تن از خالقان اصلی مجموعه مورتال کمبت را به‌طور وارونه بخوانیم، نام (Noob Saibot) به‌دست می‌آید. اد بون حتی می‌گوید که تا مدت‌ها ساخته شدن این شخصیت برای عنوان مورتال کمبت 2 را از توبیاس مخفی نگه داشته است. بعد از گذشت سه دهه، توبیاس حتی در مصاحبه‌ای اشاره کرده بود که ممکن است برخی از رازهای نسخه‌های ابتدایی مورتال کمبت مخفی مانده باشد؛ چرا که او می‌گوید تنها اد بون پاسخ تمام سوالات را می‌داند…

8- سونیا بلید و تصمیم دقیقه 90

در حالی که امروزه روند ساخت بازی‌های ویدئویی پیچیده‌تر از همیشه شده، دورانی وجود داشت که به پایان رساندن تولید یک بازی تنها 10 ماه زمان می‌برد. اولین بازی سری مورتال کمبت یکی از این عناوین بود. اما نکته جالبی که در مورد آن وجود داشت، این بود که ورژن دموی بازی تنها 6 شخصیت را شامل می‌شد: ساب زیرو، لیو کنگ، اسکورپیون، کینو، جانی کیج و ریدن.

این دمو به‌قدری مورد استقبال شرکت Midway قرار گرفت که مدیران رده‌بالا تصمیم گرفتند زمان و بودجه بیشتری را در اختیار تیم سازنده قرار دهند. تیم سازنده از زمان اضافه استفاده کرد تا سونیا بلید را به عنوان اولین مبارز زن سری، طراحی کند و آن را در بازی قرار دهد. همچنین جالب است بدانید که اد بون شخصیت سونیا را از روی خواهر خود نام‌گذاری کرده بود.

7. نسخه سبز رنگ کیتانا

درست همانند رپتایل که یک ورژن سبز رنگ از اسکورپیون و ساب زیرو به‌شمار می‌رفت، شخصیت جید نیز در ابتدا تنها به عنوان یک ورژن سبز رنگ از کیتانا به طرفداران سری مورتال کمبت معرفی شد. اولین رویایی طرفداران با جید در مورتال کمبت 2 بود، جایی که او در قالب یک شخصیت مخفی در برابر بازیکن قرار می‌گرفت و به مبارزه می‌پرداخت. رفته‌رفته تیم سازنده بازی برای این شخصیت‌های مخفی (جید و رپتایل) پیشینه داستانی نوشتند و در نهایت، جید در بازی Ultimate Mortal Kombat 3 برای اولین بار به عنوان یک شخصیت قابل بازی در دسترس بازیکنان قرار گرفت.

6. محدودیت‌های فنی شنگ سونگ را ساختند

اولین رویایی بازیکنان با شنگ سونگ به نقطه آغاز سری بازمی‌گردد، جایی که او به عنوان باس پایانی نسخه اول در مقابل بازیکن قرار می‌گیرد. شنگ سونگ از لحظه‌ای که به مخاطبان معرفی شد تا به امروز، همچنان به عنوان یکی از ویلن‌های اصلی سری شناخته می‌شود. اما شاید جالب باشد که بدانید قابلیت تغییر شکل این شخصیت، تنها یک دلیل دارد و آن هم محدودیت‌های فنی است. در هنگام خلق این شخصیت، دستگاه‌های آرکید حافظه کافی برای نمایش دادن شنگ سونگ را نداشتند. بنابراین ایده هوشمندانه سازندگان، طراحی شخصیتی بود که بتواند با قابلیتی خاص، ظاهر خود را به سایر شخصیت‌های موجود در بازی تغییر دهد تا فضای بیشتری از حافظه اشغال نشود.

5- وقتی که خبری از خشونت نبود

همه ما مورتال کمبت را به‌خاطر به‌تصویر کشیدن میزان بالایی از خشونت می‌شناسیم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدای توسعه اولین نسخه از سری، هدف سازندگان اصلا ساختن یک بازی خشن نبود. به گفته سازندگان، اضافه شدن المان‌های خشن چیزی بود که به‌طور طبیعی و به مرور زمان، با پیش رفتن روند ساخت بازی رخ داد. البته که این موضوع نقش غیرقابل انکاری را در محبوبیت مورتال کمبت و برجسته شدن آن در فرهنگ عامه یا همان پاپ کالچر ایفا کرد. حتما می‌دانید که خشونت بی‌سابقه مورتال کمبت عاملی بود که نظام رده‌بندی سنی در بازی‌های ویدئویی را به وجود آورد. موضوعی که با توجه سن پایین بسیاری از بازیکنان مورتال کمبت، حتی اد بون و جان توبیاس نیز به عنوان خالقین سری، آن را ضروری و مناسب می‌دانستند.

4- علت استفاده از حرف K در نام بازی

در ابتدای روند خلق مورتال کمبت، سازندگان ایده‌های فراوانی را برای انتخاب نام آن داشتند. جان توبیاس می‌گوید که در آن زمان، اعضای تیم سازنده نام‌هایی مانند Dragon Attack یا Ultimate Kumite را در نظر داشتند که البته از نظر او، هردوی آن‌ها نام افتضاحی بودند. اما در نهایت به پیشنهاد استیو ریچی، صداپیشه شوکان و یکی از طراحان معروف بازی‌های پین‌بال، Mortal Kombat به عنوان نام نهایی بازی انتخاب شد. توبیاس در مصاحبه‌ای اشاره کرده که علت استفاده از حرف K به‌جای C در نام بازی، به راحتی کار در مسائل مربوط به ثبت نام تجاری آن باز می‌گردد. همچنین اژدهای معروف بر روی لوگوی سری که همیشه آن را از در پس زمینه نام Mortal Kombat می‌بینیم، از روی مجسمه کوچکی که بر روی میز کار یکی از مدیران Midway قرار داشت، برداشته شده است.

3. ردپای مارول در Mortal Kombat

با ورشکستگی شرکت Midway، وارنر بروز در سال 2009 امتیاز مجموعه مورتال کمبت را به‌دست آورد. اما با وجود ارتباط نزدیک تیم توسعه ندررلم با دی سی و ساخت عناوین اینجاستیس، جالب است بدانید که تعدادی از شخصیت‌های قدیمی مورتال کمبت در حقیقت با الهام از شخصیت‌های کامیک بوکی مارول خلق شده‌اند.

دنیل پنیسا، استاد هنرهای رزمی که به ایفای نقش شخصیت‌های مختلفی از جمله جانی کیج پرداخته، در مصاحبه‌ای اشاره کرده که جانی کیج در واقع بر اساس آیرون فیست یا دنی رند، یکی از شخصیت‌های مارول ساخته شده است. پاور من نیز یکی دیگر از شخصیت‌های مارول است که بر روی خلق عناوین مورتال کمبت تأثیرگذار بوده و منبع الهام شخصیت جکس محسوب می‌شود.

2. منبع الهام حرکات ایکس-ری

حرکات ایکس-ری یکی از ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که در نسخه‌های اخیر سری مورتال کمبت شاهد آن بودیم و معرفی آن در نسخه ریبوت 2011، با استقبال مثبتی از سمت طرفداران مواجه شد. حرکاتی که شکستن استخوان‌های شخصیت‌ها و یا اندام‌های داخلی آن‌ها را با جزئیاتی بالا نمایش می‌دهند تا بازی خونین‌تر و خشن‌تر از همیشه به‌نظر برسند. به گفته اد بون، موارد زیادی در پیاده‌سازی حرکات ایکس-ری الهام‌بخش بودند. بازی فوتبال آمریکایی جنجال‌برانگیز Blitz: The League یکی از این منابع الهام بود؛ عنوانی ورزشی که رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند و لحظات شدیدا خشنی از شکستگی استخوان‌های بدن را شامل می‌شود.

البته که میزان بالای خشونت نسخه‌های اخیر مورتال کمبت، مشکلاتی را نیز برای برخی از اعضای تیم سازنده بازی به وجود آورد. یکی از توسعه‌دهندگان بازی Mortal Kombat 11 مدعی شده بود مدتی پس از کار بر روی بازی دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده است؛ چرا که پیدا کردن رفرنس‌های واقعی خشونت‌آمیز و انجام تحقیق بر روی آن‌ها، آسیب‌های ذهنی مختلفی را برای او برجا گذاشته بود.

1. کینو همیشه استرالیایی نبود

لهجه استرالیایی کینو یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این شخصیت در طول سری به‌شمار می‌آید. با این‌وجود، کینو هیچوقت به عنوان یک شخصیت استرالیایی خلق نشده بود و سازندگان در ابتدا او را یک «نظامی ژاپنی-آمریکایی» می‌دانستند. پس از انتشار اولین فیلم مورتال کمبت در سال 1995، سازندگان به‌قدری شیفته نقش آفرینی ترور گادرد (Trevor Goddard) و لهجه او شدند که سازندگان تصمیم گرفتند تا ملیت شخصیت کینو را به استرالیایی تغییر دهند.

از آن جالب‌تر اینکه ترور گادرد فقید در طول فیلم، دیالوگ‌های خود را با لهجه کاکنی بیان می‌کند که گویش بسیاری از ساکنان لندن و شهرهای اطراف آن محسوب می‌شود. در واقع او در طول فیلم هرگز لهجه استرالیایی نداشته، اما سازندگان لهجه کاکنی او را با استرالیایی به اشتباه گرفتند و از قضا شیفته نقش آفرینی او شدند. بدین ترتیب، تشخیص اشتباه سازندگان در شناسایی لهجه ترور گادرد باعث شد تا امروز از کینو به عنوان یک شخصیت استرالیایی یاد کنیم.

The post 10 حقیقت جالب از ساخت سری Mortal Kombat appeared first on بازی سنتر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *