بررسی بازی Blasphemous 2


در حالی که بازی‌سازها در اکثر اوقات تلاش می‌کنند تا با خلق گرافیک‌های عجیب و غریب و نزدیک به واقعیت، مخاطب خود را به تحسین وادار کنند، تیم‌هایی پیدا می‌شوند که راه را برعکس می‌روند و از قضا نتایج بسیار خوبی هم می‌گیرند. استودیوی اسپانیایی The Game Kitchen در سال ۲۰۱۹ با ساخت عنوان Blasphemous تحسین بسیاری از اصحاب رسانه را برانگیخت و توانست محبوبیت بسیار زیادی میان بازی دوستان پیدا کند. وجود داستان عمیق با طعنه‌هایی به مذهب، گرافیک پیکسل آرتی در کنار گیم‌پلی چالش برانگیز، یک پکیج بسیار خوب را برای گیمرها فراهم کرده بود. از سوی دیگر عرضه محتواهای اضافه داستانی و غیر داستانی که همگی رایگان بودند، بیش از پیش بر محبوبیت این عنوان افزود. نسخه دوم که به زودی منتشر خواهد شد، از همین فرمول آشنا پیروی می‌کند و بازیکنانی که پیش از این، قسمت اول را تجربه کرده باشند، همان احساس گذشته را خواهند داشت. هنوز هم باید به مصاف دشمنان عجیب و غریب رفت و با پیدا کردن مسیرهای مخفی و البته به دست آوردن قابلیت‌های جدید در بازی به پیشروی پرداخت. شاید در ابتدا ترکیب گرافیک پیکسلی و داستان تلخ و تاریک کمی برایتان قابل هضم نباشد و ارتباط گرفتن با آن، سخت به نظر برسد، اما کمی به این معجون غیر معمول فرصت دهید تا شما را جادو کند. پیش از آن‌که به داستان بپردازیم، بد نیست اشاره کنیم که برای تجربه نسخه دوم، حتما باید تمامی محتواهای بازی قبلی را تمام و کمال تجربه کنید تا مشکلی برای ادامه نداشته باشید.

بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید

داستان بازی 2 Blasphemous دقیقا پس از محتوای اضافه داستانی Wounds of Eventide اتفاق می‌افتد؛ جایی که قهرمان بدون نام و نشان ما یعنی Penitent One بار دیگر مسیر خود را برای نجات بشریت آغاز می‌کند. مشابه نسخه اول، در اینجا هم شخصیت اصلی در تالاری مملو از اجساد چشمانش را باز می­کند و باید به سرعت از آنجا بیرون برود چرا که هیولایی از آن منطقه محافظت می­کند که قصدش تکه و پاره کردن اوست. قهرمان داستان پس از این اتفاق به شهری می‌رسد که به نام شهر اسم مقدس (City of the Blessed Name ) شناخته می­شود. این شهر شباهت‌های ظاهری زیادی با شهر کاستودیا ( Cvstodia) – که در نسخه اول با آن مواجه شدیم دارد. برخلاف قسمت اول، در اینجا دیگر از مردمی که تحت تاثیر نفرینی به اسم معجزه (The Miracle) قرار گرفته باشند، خبری نیست.

متاسفانه کمتر از نیمی از داستان بازی دقیقا مشابه نسخه اول پیش می‌رود؛ الگوی بازکردن قابلیت­های جدید و مبارزه کردن با سه باس فایت اصلی برای باز شدن منطقه جدید حس دژاوو را در شما تشدید می‌کند و بارها احساس می‌کنید که حوادث نسخه اول را با اسم‌های جدید و ظاهر متفاوت می‌بینید. به عنوان مثال حالا کاتب شهر به جای Deogracias، شخص دیگری به نام Anunciada است ولی کارکرد او هیچ تفاوتی با دئوگراسیاس ندارد. با این حال بلسفمس ۲ پس از گذشت تقریبا نیمی از داستان، مسیر خود را تغییر می‌دهد و شرایط به شکل متفاوتی پیش می‌رود. البته این متفاوت بودن علامت سوال‌های زیادی را برای شما باقی خواهد گذاشت به شکلی که احساس خواهید کرد که سازندگان برخی از مهم‌ترین سوالات شما را بدون جواب باقی گذاشته‌اند.

کات­سین­های بلسفمس ۲ با همان آرت استایلی ساخته شده‌اند که در محتواهای اضافه نسخه قبلی مشاهده کرده بودیم. دیگر خبری از کات‌سین‌های پیکسل آرتی نیست و انیمیشن‌هایی که با دست طراحی شده‌اند، جای پیکسل آرت را گرفته‌اند. این مورد با فضای بازی ناهمگون است و نمی‌توان ارتباط زیادی با آن برقرار کرد. کیفیت این کات‌سین‌ها هم با یکدیگر فرق دارد و برخی از آن‌ها ضعیف‌تر طراحی شده‌اند. به شخصه این تصمیم سازندگان را دوست ندارم و ترجیح می‌‌دهم تا کات‌سین‌ها به مانند گذشته، فرم پیکسلی خود را حفظ کنند.

نسخه جدید بلسفمس مهارت­های شما را در دو المان مبارزه و پلتفرمینگ به چالش می‌کشد. برخلاف نسخه اول که شخصیت اصلی به تنها یک سلاح به نام Mea Culpa ( که در لاتین به «گناه/ اشتباه من» یا «از طریق اشتباه من» ترجمه می­شود و به طور مستقیم برگرفته از بخشی از دعای رسمی اعتراف به گناهان در ابتدای عشای ربانی است که توسط کشیش­ها در اجتماعات کاتولیکی جهانِ لاتین خوانده می­شود) دسترسی داشت، در اینجا بازیکنان می­توانند با انتخاب از بین یکی از سه تا سلاح ابتدای بازی، کار خود را شروع کنند.

هر سلاح سبک متفاوت خود را دارد؛ به عنوان مثال Verdicto تمرکزش بر ضربات سنگین و قدرتی است و Sarmiento & Centella روی ضربات سریع و جاخالی دادن از ضربات دشمنان برنامه ریزی شده. در نهایت از Ruego Al Alba باید اسم ببریم که عملکردی مشابه سلاح نسخه اول دارد و برای تمامی تکنیک‌ها از کمبو­ها گرفته تا دفع ضربات، سلاحی مناسب و متعادل به شمار می­رود. لازم نیست که سه بار به تجربه بازی بپردازید تا بتوانید از تمامی سلاح­های موجود استفاده کنید زیرا در طی مسیر ماجراجویی­تان می­توانید به دو سلاح دیگر نیز دسترسی پیدا کنید و در میان مبارزات یا هر زمان که خواستید آنها را جا­به‌جا کنید. کارکرد سلاح‌ها صرفا به مبارزه محدود نمی‌شود و برای پیشروی در بازی باید از آن‌ها به هنگام حرکات پلتفرمینگ استفاده کنید. یکی از سلاح‌ها برای تلپورت کردن و دیگری برای ضربه زدن به زنگ‌های غول پیکر استفاده می‌شود تا مسیرهای جدیدی پیش رو قرار بگیرد. بخش پلتفرمینگ در بلفسمس ۲ جذاب و نفس گیر از آب در آمده است و این موضوع نشان می‌دهد که تیم سازنده از بزرگترین نقطه ضعف بازی قبلی خود درس گرفته و آن را به خوبی رفع کرده است. همین پلتفرمینگ بارها در طول بازی به کارتان می‌آید و می‌توانید به مناطق دورتر دسترسی داشته باشید. در بازی قبلی عواملی مانند برف و باد، باعث می‌شدند که این بخش تحت تاثیر قرار بگیرد ولی در این نسخه خبری از آن‌ها نیست و خوشبختانه، تله‌هایی مانند تیغ‌ها قرار نیست شما را درجا از بین ببرند. به نظر می‌رسد که سازندگان قصد داشته‌اند تا طیف گسترده‌تری بازی جدید آن‌ها را تجربه کنند که به نظر می‌رسد در این مورد موفق شده باشند.

موسیقی بازی کماکان مانند گذشته تمیز و با کیفیت است و قطعات به خوبی با فضای مراحل هم‌خوانی دارند. کارلوس ویولا در نقش آهنگساز اثر قابل توجهی خلق کرده و با استفاده از سازهای مختلف، اتمسفر فوق‌العاده‌ای را پدید آورده است. با توجه به اسپانیایی بودن ستاپ بازی، استفاده از سازی مثل گیتار طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال ویولا با استفاده از گیتار آکوستیک و افکت‌های خوب، فضای جالبی را ایجاد کرده و ارکستر متشکل از سازهایی مانند ویلن، ویلنسل، ویولا دا گامبا و هردی گردی که با پرکاشن و گیتار باس تقویت می‌شوند، به اتمسفر مد نظر آهنگساز کمک شایانی کرده‌اند. هر سرزمین قطعات و سازبندی مخصوص به خود را دارد که به فضای آن‌جا می‌آید. البته مشکلاتی در بخش صدای بازی وجود دارد که سبب می‌شود بعضی اوقات دچار مشکل شوید. به عنوان مثال به خاطر یک باگ صوتی، موسیقی یک باس فایت را نمی‌توان شنید؛ اگرچه این باگ‌ها به سادگی قابل رفع هستند.

خوشبختانه بلسفمس ۲ سرزمین‌های گوناگونی را شامل می‌شود که هرکدام پیچیدگی­های مخصوص به خود را دارند و روی نقشه با رنگی متمایز نمایش داده می­شوند. نقشه بازی به نسخه اول وفادار مانده و جز در مواردی کوچک، مانند دیده شدن محل برخی از ماموریت­های اصلی، تغییر چندانی نداشته است. اگر فکر می­کنید که طراحی این بازی دوبعدی تنها به صورت خطی و ساده انجام شده، سخت در اشتباه هستید. مناطق فرعی زیادی هستتند که می­توانید به طور گسترده در آن‌جا به گشت و گذار بپردازید؛ مناطق مخفی بسیاری که باید کشف شوند و مسیر­های متفاوتی که باید برای رسیدن به مقصد طی کنید. هرچه بیشتر به گشت و گذار بپردازید، با معماها و چالش­های گوناگونی مواجه خواهید شد که هرکدام به جوایز خوبی منتهی می‌شوند؛ پاداش‌هایی مانند آیتم­های مربوط به یک ماموریت، مجسمه‌هایی که در مبارزه‌ها به کارتان می‌آیند، کالکتیبل­ها و حتی اطلاعات بیشتر درباره داستان بازی که در نهایت منجر به دستیابی به پایان اصلی بازی می­شود. به مجسمه‌ها اشاره شد بد نیست به آن‌ها هم بپردازیم و کارکرد آن‌ها را تشریح کنیم. این مجسمه‌ها که در گوشه و کنار بازی پخش شده‌اند، به شما اجازه می‌دهند تا قابلیت‌های اضافه‌تری در مبارزات به دست آورید؛ مثل قدرت معجون‌های سلامتی و یا افزایش شانس ضربات سنگین‌تر به دشمنان.

سیستم چک‌پوینت بازی تغییرات زیادی به خودش دیده و دیگر مانند گذشته نیست. حالا علاوه بر سیستم Fast Travel بین سرزمین‌ها، می‌توان میان چک‌پوینت‌ها هم جابه‌جا شد که البته این کار به گشت و گذار در محیط و انجام یک ماموریت جانبی نیاز دارد. نقشه بازی حالت متحد آثار مترویدوینیایی دارد و بخش زیادی از این موضوع به واسطه شورت‌کات‌ها انجام می‌شود که سرزمین‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

خوشبختانه اکثر باس­های بازی چالش­برانگیز هستند اگرچه در مقابل نمونه‌های مشابه در بازی نخست، ساده‌تر هستند اما سرگرم کننده طراح شده‌اند. در این میان باس فایت ما قبل آخر انتقام همه را یک جا از شما خواهد گرفت و بارها مجبور می‌شوید تا از نو با او مبارزه کنید. سرعت و قدرت او با دیگر باس فایت‌های بلسفمس ۲ قابل قیاس نیست و به راحتی می‌تواند شما را از پا در آورد. با این حال اغلب باس‌ها الگوهای حرکتی محدودی دارند و مبارزه با آن‌ها چندان دشوار نیست. البته همین افراد هم گاهی اوقات با قرار دادن شما در موقعیت­های مختلف و سخت، کار را برایتان دشوار و حتی غیر ممکن می‌کنند اما تعداد این دفعات زیاد نیست.

در پایان علی‌رغم ضعف­های کوچک در جریان بازی، Blasphemous 2 به عنوان یک اکشن مترویدوینیا به بازیکنانی که صبر و حوصله­ی سولزبورنی دارند و علاقه­مند به گشت و گذار در محیط­های مختلف هستند، توصیه می­شود. سیستم مبارزه جدید در کنار چالش­های پلتفرمینگ، باعث شده که بازی لذت­بخش­ شود و بازیکن بخواهد تا محیط را زیر و رو کند و ماموریت‌های جانبی را به اتمام برساند. در دوره‌ای که بازی‌های ۵۰ تا ۱۰۰ گیگابایتی، هارد شما را اشغال می‌کنند، بلسفمس ۲ با حجم دو گیگابایتی خود، بیش از ۲۰ ساعت گیم‌پلی برایتان تدارک دیده که این مورد، دست کمی از یک گنج ندارد.

The post بررسی بازی Blasphemous 2 appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!