بررسی بازی Aliens: Dark Descent


سری فیلم‌های Alien یکی از محبوب‌ترین داستان‌های ساخته شده در مورد موجودات فضایی ناشناخته و البته بسیار خطرناک است. این سری مدت‌هاست که وارد دنیای بازی‌های ویدیوئی شده و می‌توان گفت که بعضا بازی‌های خوبی نیز با استفاده از ایده اصلی آن ساخته شده. بازی Aliens: Dark Descent ساخته جدید استودیوی Tindalos Interactive است. این تیم ترجیح داده تا ایده اصلی سری Alien را با ساختاری استراتژی و دوربینی ایزومتریک ترکیب کند. ایده اصلی و نمایش‌های این اثر وعده یک بازی خوش ساخت را ارائه می کردند اما سوال اصلی اینجاست که آیا این اثر می‌تواند روح جدیدی در کالبد سرد سری Alien بدمد؟ از نام بازی مشخص است که گیمر نه تنها با یک Xenomorph بلکه با تعداد زیادی از آنها در بازی روبرو خواهد شد. استودیوی Tindalos Interactive در دو بازی گذشته خود که با نام Battlefleet Goth: Armada شناخته می‌شوند نشان داد که تیم بسیار خوبی را تشکیل داده اما سبک و سیاق بازی‌های گذشته آنها با ایده کلی Aliens: Dark Descent بسیار متفاوت است.

aliens dark descent 1

داستان بازی، یک ایده جدید در دنیای Alien است. در نمای کلی، اتفاقات داستان بازی Aliens: Dark Descent بیست سال بعد از اتفاقات فیلم Alien 3 رخ خواهد داد اما صرفا با آن مرتبط نیست. در این بازی یک ایستگاه فضایی در مدار سیاره‌ای به نام Lethe در حال چرخش است اما به شکل عجیبی توسط Xenomorphها مورد حمله قرار می‌گیرد. این اتفاقات باعث می‌شود تا یکی از کشتی‌های فضایی با مشکل مواجه شده و در نهایت روی سیاره Lethe سقوط کند. گیمر در بازی کنترل شخصیت Mako Hayes را بر عهده می‌گیرد. همانطور که انتظار می‌رود داستان به شکلی کاملا رمزآلود برای گیمر روایت می‌شود و در ابتدای بازی دقیقا مشخص نیست که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند. اتمسفر کلی بازی بسیار شبیه به فیلم‌های قدیمی این سری است که می‌تواند برای هواداران نکته بسیار خوبی باشد. Mako Hayes به دنبال دلیل اصلی این حملات، راهی برای مقابله با بیگانگان و نجات جان همکاران خود است اما تلاش می‌کند تا این کار را به شیوه خود انجام دهد. در ابتدا روایت داستان به شکلی می‌تواند انگیزه مضاعفی برای گیمر به وجود آورد اما با ادامه آن شاید این انگیزه رفته رفته کم رنگ‌ترشود. می‌توان گفت که روایت آنگونه که باید به خوبی پیش نمی‌رود و Aliens: Dark Descent در این بخش نکته جدیدی برای عرضه ندارد. گرچه داستان می‌تواند برای افرادی که با این سری آشنا نیستند بسیار جذاب به نظر برسد اما نبود خلاقیت در روایت آن می‌تواند بسیار کسل کننده باشد.

در نگاه اول شاید بسیاری از گیمرها این دید را داشته باشند که Aliens: Dark Descent بسیار شبیه به سری XCOM است اما در حقیقت اینگونه نیست. بازی با استفاده از دوربین ایزومتریک کنترل می‌شود و تمامی بخش‌های آن یک اکشن تمام عیار هستند اما در این میان از المان‌های بازی‌های استراتژیک نیز کمک گرفته شده است. گیمر کنترل یک گروه پنج نفره را بر عهده دارد. این پنج نفر همانند یک واحد عمل می‌کنند و طبق دستور گیمر از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت خواهند کرد. در این بین، تمامی ویژگی‌های بازی مانند تیراندازی در دسترس خواهند بود. به نوعی گیمر رهبر این گروه خواهد بود و مشخص می‌کند که حرکات و نوع درگیری به چه شکل انجام شود. این تیم همچنین دارای قابلیت‌های متفاوتی است. آنها می‌توانند دارای سلاح‌های مختلفی باشند یا قابلیت‌های متفاوتی را برای انجام کاری خاص به گیمر ارائه کنند. گیمر می‌تواند وظیفه‌ای متفاوت را برای هر کدام از اعضای تیم تعیین کرده و در نهایت به نتیجه مد نظر خود برسد.

aliens dark descent 2

در نگاه کلی ابزار‌های متفاوتی که برای پیشرفت در اختیار گیمر قرار می‌گیرند بسیار متنوع و البته کارآمد هستند. البته هنوز هم می‌توانید شباهت‌هایی نسبت به این بازی با سری XCOM پیدا کنید. گیمر در میان هر مرحله باید به مقر فرماندهی خود بازگردد و به نوعی تمامی اتفاقات پشت پرده تیم را مدیریت کند. این بخش شامل ارتقا دادن اسلحه‌ها، پیگیری سلامت سربازان، برنامه ریزی برای ماموریت بعدی و … است. این بخش از این دید بسیار مهم است که سرمایه گذاری روی سرباز‌ان مختلف می‌تواند به پیشرفت در بازی کمک کند اما امکان از دست دادن آنها برای همیشه در هر مرحله وجود دارد. یکی از مشکلاتی که شاید بعد از چند ساعت تجربه Aliens: Dark Descent به خوبی قابل مشاهده باشد، عدم تنوع در مراحل است. بعد از مدتی به خاطر ساختار تقریبا مشابه هر ماموریت و آماده سازی تیم قبل از ماموریت بعدی، بسیار تکراری خواهد شد.

از لحاظ بصری Aliens: Dark Descent به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. میان پرده‌هایی که در بخش‌های مختلف برای گیمر پخش شده و بخشی از داستان را پیش می برد و بخش دیگر نیز گیم‌پلی خواهد بود. در قسمت گیم‌پلی شاهد نقشه های مختلف از زاویه دید ایزومتریک خواهیم بود. قسمت‌های مختلف با جزئیات بسیار خوبی طراحی شدند. سرباز‌ها هر کدام دارای شکل ظاهری متفاوت هستند و می‌توانید حتی با زاویه دوربین بالا به راحتی آنها را بشناسید. جزئیات گنجانده شده در نقشه‌ها نیز بسیار خوب به نظر می‌رسند. البته با پایین آوردن دوربین و نگاه نزدیک به بخش‌های مختلف شاهد بافت‌های کم کیفیت و انیمیشن‌های نه چندان جذاب خواهید بود اما در دید اصلی که برای دوربین در نظر گرفته شده، همه چیز مناسب به نظر می‌رسد. گرچه نباید انتظار یک بازی با گرافیک بصری بسیار بالا داشته باشید. محیط‌های طراحی شده حس و حال بسیار خوب و شبیه به فیلم‌های قدیمی این سری را به گیمر ارائه خواهد کرد. در بخش میان پرده‌ها البته شاهد کیفیت به مراتب پایین‌تری خواهیم بود. شخصیت‌های موجود در میان پرده‌ها دارای کیفیت چندان خوبی نیستند، شاید با دیدن مدل‌های مختلف این شخصیت‌ها یاد و خاطره مدل شخصیت‌های بازی‌های سوم شخصیت دو دهه پیش در یاد شما زنده شود. انیمیشن‌ها نیز در این بخش بسیار محدود بوده و بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند.

نکته بعدی قابل توجه عملکرد نسبتا ضعیف در فریم دهی باشد. بازی از لحاظ فنی با مشکلات زیادی در این بخش مواجه است. افت نرخ فریم در میان پرده‌ها و بخش‌های مختلف گیم پلی به وضوح حس می‌شود و این در حالی است که از لحاظ فنی و شاید بصری نکته چندان خاصی برای عرضه وجود ندارد. همچنین در کنار عملکرد فنی ضعیف، باگ‌های بسیار زیادی در بازی وجود دارد که می‌تواند تجربه را برای گیمر دلسرد کننده جلوه دهد.

aliens dark descent 3

بازی Aliens: Dark Descent یک اثر جدید در دنیای بیگانگان هست. تیم سازنده با ادغام دوربین ایزومتریک و المان‌های بازی‌های استراتژیک تلاش کرده تا ترکیب جدیدی را به وجود آورد. گرچه در این میان مشکلات زیادی نیز وجود دارد که گیمر را در از ادامه دادن آن دلسرد خواهد کرد. داستان و روایت این اثر بعد از مدتی تازگی خود را از دست می‌دهد. ماموریت‌ها بعد از مدتی تکراری خواهند شد. در بخش گرافیکی، عدم عملکرد مناسب به خصوص در بخش فریم دهی می‌تواند تجربه گیمر را مختل کند. البته باید گفت که در بخش گیم‌پلی این بازی می‌تواند با ارائه ویژگی‌های بسیار متنوع سرگرم کننده باشد.

The post بررسی بازی Aliens: Dark Descent appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!