بررسی بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy


تقریباً 14 سال از عرضه‌ی اولین بازی تراین سپری شده است و عرضه‌ی پنج بازی در این مدت‌زمان به‌خوبی نشان می‌دهد که تراین چگونه توانسته در گذر زمان همچنان برای بازیکنان جذاب باشد. اگرچه سومین اثر از سری بازی تراین طرفداران را ناامید و نگران کرد اما آن‌ها دوباره نشان داده‌اند که می‌توانند با بازگشت به ریشه‌های این سری همان اثری را تولید کنند که طرفداران خواهان آن هستند. بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy یک اثر پلتفرمر معمایی 2.5 بعدی سایداسکرولینگ است که توسط استودیو Frozenbyte توسعه یافته و توسط شرکت THQ Nordic به انتشار رسیده است و دوباره شما را به یک ماجراجویی که نیاز به تعمق زیاد دارد، دعوت می‌کند و شما را در جهان فانتزی قرون‌وسطایی این اثر با قهرمانان تراین همراه می‌سازد.

در حالی که خودم را آماده‌ی ورودی به جهان فانتزی بالدرز گیت 3 کرده بودم، پیام سردبیر باعث شد تا به سراغ یک دنیای فانتزی کاملاً متفاوت دیگر بروم. این‌گونه بود که قدم به جهان پنجمین عنوان از سری بازی «تراین» (Trine) گذاشتم و با قهرمانانش یعنی آمادئوسِ جادوگر (Amadeus the Wizard)، زویا سارق (Zoya the Thief) و پانتیوسِ شوالیه (Pontius the Knight) در بزرگ‌ترین ماجراجویی‌ آن‌ها همراه شدم. معمولاً نتیجه‌گیری را در آخر می‌نویسیم اما بگذارید همین ابتدا تکلیف را مشخص کنم. بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy دقیقاً همان چیزی است که می‌توانید از یک بازی تراین بسیار خوب انتظار داشته باشید و از این منظر تجربه‌ی خوشایند و آشنایی برای طرفداران خواهد بود.

بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy -1

داستان بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy مدتی بعد از وقایع بازی قبلی آغاز می‌شود که در آن قهرمانان نام‌آشنای تراین در استراحت به سر می‌برند و هر کدام به دور از همدیگر به زندگی خود و کارها و چالش‌های فردی زندگی خود مشغول هستند و تقریباً در همه‌ی آن‌ها ناموفق هستند یا چالش‌هایی جدی آن‌ها را تهدید می‌کند. در این میان، Lady Sunshine (یا Lady Sunny) دسیسه‌ای را برای آن‌ها تدارک می‌بیند و دوباره قهرمانان تراین را دور هم جمع می‌کند اما آن‌ها این بار با تهدیدی جدی‌تر از همیشه مواجه می‌شوند که حتی شهرت و آوازه‌ی آن‌ها را هم می‌تواند مخدوش کند.

داستان هیچ‌وقت عنصر تمرکز و نیروی محرکه‌ی اصلی سری بازی تراین نبوده است و این وظیفه‌ همواره بر دوش معماهای بازی بوده و در این عنوان هم اوضاع متفاوت نیست. با این وجود، قصه‌ی بازی علی‌رغم اینکه کلیشه‌های خودش را دارد و حتی پیش‌بینی آن برایتان قابل حدس خواهد بود، جذابیت اولیه‌ای را در خود نشان می‌دهد که این جذابیت به همراه لحن سرحال و طنز بازی بیشتر هم شده است. به همان اندازه که حضور سه قهرمان تراین در گیم‌پلی در کنار هم اساسی است، نقش و رابطه‌ی آن‌ها در داستان هم به‌خوبی درهم‌تنیده شده است و نقش مکمل آن‌ها در کنار هم به‌خوبی دیده می‌شود. البته، تهدید Lady Sunshine گاهی اوقات آن‌چنان جدی به نظر نمی‌رسد زیرا او در بسیاری از قسمت‌های بازی غایب است و این تهدید حس نمی‌شود. واقعیت این است که می‌توان گفت ریتم و روایت داستان پیشرفت‌هایی هم به خود دیده و این را می‌توانیم به فال نیک بگیریم اما به هر حال با یک روایت بسیار خوب که بتوان آن را حسابی تحسین کرد یا با یک روایت بد که بشود آن را مذمت کرد، مواجه نیستیم. قصه‌ی Trine 5 حد و اندازه‌اش را می‌شناسند و خیلی هم نمی‌خواهد داستانی جدی را روایت کند و در راستای مقصودش حرکت می‌کند و همین آن را بیشتر به سمتی سوق می‌دهد که آن را در حد و اندازه‌اش موفق بدانیم.

بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy-2

همچون همیشه، چیزی که تراین را هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده می‌کند، گیم‌پلی و در رأس آن معماهای گوناگون و مبتکرانه‌ی آن است. بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy دارای دو حالت تک‌نفره و چندنفره‌ی محلی و آنلاین است. اگرچه بهترین تجربه‌ در حالت چندنفره اتفاق خواهد افتاد اما حالت تک‌نفره هم می‌تواند به اندازه‌ی خودش سرگرم‌کننده باشد. در تجربه‌ی شخصی من، بخش زیادی از بازی به‌صورت تک‌نفره انجام شد و همان هم تجربه‌ی خوشایندی بود اما به‌صورت مشخص بعضی از عناصر بازی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که تجربه‌ی چندنفره‌ی آن‌ها و همکاری و تعامل بازیکنان با همدیگر می‌تواند بسیار لذت‌بخش‌تر باشد.

همان‌طور که در ابتدا هم گفته شد، سه شخصیت یا همان قهرمان تراین به‌عنوان شخصیت‌های قبل بازی در این اثر وجود دارند که هرکدام از این شخصیت‌ها با توجه به حرفه‌ی خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که این ویژگی‌ها در حل معماها و چالش‌های ناشی از بخش‌های پلتفرمر بازی بسیار کاربردی خواهد بود. در حالت تک‌نفره بازیکنان می‌توانند بین سه قهرمان بازی شخصیت خود را عوض کنند تا بتوانند از چالش‌های متفاوت عبور کنند. در حالت چندنفره دو سبک وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌توانید هر ترکیبی دلخواهی از شخصیت‌ها را داشته باشید و دیگری سبک کلاسیک است که هر بازیکن یکی از شخصیت‌ها را باید انتخاب کند.

معماهای بازی به معنای واقعی کلمه خلاقانه و مبتکرانه است و نکته‌ی فوق‌العاده درباره‌ی معماها این است که بازیکن را وادار به تعمق می‌کند و آن‌ها را مشتاق می‌کند تا گاهی خارج از چهارچوب فکر کنید و این موضوع در حل معماها بسیار جذاب است. نکته‌ی جالب دیگر این است که بعضی از معماها به شیوه‌های مختلف توسط شخصیت‌ها مختلف حل خواهند شد و این استفاده‌ی درست از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد شخصیت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

در حالی که معماها به‌خوبی مخاطب را سرگرم و درگیر بازی نگه می‌دارد و ریتم مناسبی هم دارد، سیستم مبارزات بازی از چنین وضع مساعدی برخوردار نیست. البته مبارزات هم تمرکز اصلی Trine 5 نیست اما به هر حال وقتی در این اثر حضور دارند، باید بتوانند آن میزان از سرگر‌م‌کنندگی را داشته باشند وگرنه این‌گونه باعث می‌شوند که بخش‌هایی که به مبارزات مربوط می‌شوند، جذابیت بخش‌های معمایی خلاقانه‌ی بازی را نداشته باشند و این به ضرب‌آهنگ در بخش‌های مبارزات لطمه می‌زند.

در بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy هر سه قهرمان اصلی یک درخت مهارت جداگانه دارند که به‌مرورزمان و خرج امتیاز می‌توانید قابلیت‌های بهتری را باز کنید و این قابلیت به‌صورت مستقیم در جریان معماها یا مبارزات به شما کمک خواهند کرد و علاوه بر اینکه حس پیشرفت را القا می‌کنند، باعث می‌شوند که تنوع قابلیت‌های هر شخصیت بیشتر شود و تجربه‌ی بازی با هرکدام منحصر‌به‌فردتر و دل‌نشین‌تر شود.

بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy

یکی از دیگر عناصری که تجربه‌ی Trine 5: A Clockwork Conspiracy را دلپذیرتر می‌سازد و حسی سرخوش به بازیکن می‌بخشد، طراحی هنری‌ و گرافیک 2.5 بعدی هنرمندانه‌ی بازی است که در به‌تصویرکشیدن جهان فانتزی تراین کاملاً موفق بوده است. این جلوه‌های بصری در کنار موسیقی دقیقاً همان حس آشنایی را تداعی می‌کند که از بازی‌های موفق قبلی تراین تداعی می‌شود و این برای طرفداران این سری بسیار دوست‌داشتنی است.

همان‌ چیزی که در ابتدا گفتم را باید دوباره تکرار کنم. Trine 5: A Clockwork Conspiracy انقلابی در سری بازی‌های تراین به وجود نمی‌آورد اما همان فرمول آشنایی را دنبال کرده است که از یک بازی عالی سری تراین انتظار می‌رود و با پیشرفت‌های اندک شاید بتوان گفت آن را به یکی از تکامل‌یافته‌ترین شکل‌های خود رسانده است. این تجربه‌ای است که برای طرفداران سری تراین و بازی‌های پلتفرمر معمایی بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز خواهد بود، به‌خصوص اگر بخواهید آن را به‌صورت چندنفره تجربه کنید.

The post بررسی بازی Trine 5: A Clockwork Conspiracy appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!