معرفی بازی The Lord of the Rings: Gollum


6 سال از عرضه آخرین نسخه پرهزینه مجموعه بازی‌های Lord of the Rings یا همان ارباب حلقه‌ها میگذرد و طی این مدت اتفاقات مهمی برای این مجموعه رقم خورده است. از ساخت Rings of the Power که به عنوان پرهزینه ترین سریال اقتباسی تاریخ شناخته می‌شود تا خریداری شدن امتیاز این مجموعه توسط کمپانی سوئدی Embracer Group «امبریسر گروپ» که دوران جدیدی را برای ارباب حلقه‌ها رقم خواهد زد. خوب یا بد اولین عنوانی که در دوران امبریسر از مجموعه ارباب حلقه‌ها منتشر خواهد شد ، بازی The Lord of the Rings: Gollum است. عنوانی که برای نخستین بار شما را در نقش گالوم قرار می‌دهد تا بخشی از حوادث سرزمین میانه را از چشمان این شخصیت دنبال کنید. هفته گذشته شرکت Daedalic سازنده بازی کد پیش نمایش Gollum را در اختیار بازی سنتر قرار داد تا این شانس را داشتیم که سه مرحله از این بازی را تجربه کنیم. در ادامه این آیتم به نقاط ضعف و قوت این بازی پرداختیم. عنوانی که قرار است در تاریخ 25 می مصادف با چهارم خرداد برای PS4 ، PS5 ، Xbox One ، Xbox Series X|S و PC منتشر می‌شود.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

The Lord of the Rings: Gollum سال 2019 معرفی شد و از همان ابتدا با واکنش‌های نه چندان مثبتی روبرو شد. برای بسیاری از طرفداران آثار تالکین بازی کردن در نقش گالوم توجیهی نداشت چون اگر قرار بر ساخت یک بازی سوم شخص باشد ، اکثر توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند به سراغ شخصیت‌هایی همچون آراگون ، گاندلف ، Legolas و Gimli بروند یا اینکه رویکردی همچون سازندگان بازی Shadow of Mordor را اتخاذ کنند. اما به هر دلیلی Daedalic گالوم را به عنوان سوژه اصلی بازی جدیدش انتخاب کرده است. داستان گالوم به صورت موازی با حوادث بخش ابتدایی Fellowship of the Ring دنبال می‌شود. بازی آغازی مهیج دارد ، جایی که گالوم توسط الف‌ها دستگیر شده و توسط گاندولف در میرکوود بازجویی می‌شود. گالوم در اینجا بخش‌هایی از داستان زندگی‌اش پس از دست دادن حلقه را برای گاندولف بازگویی می‌کند و شما هم به عنوان بازیکن کنترل گالوم در این مقطع زمانی در دست می‌گیرید. اولین چیزی که در آغاز بازی شما را جذب خود می‌کند ، اتمسفر و طراحی هنری فوق العاده است که به شدت به آثار تالکین وفادار بوده و مشاهده آن قطعا برای دوستداران ارباب حلقه‌ها لذت بخش خواهد بود. به طور کلی بر اساس سه چپتری که ما تجربه کردیم بازی روایت دقیق و وفادارانه‌ای به آثار تالکین داشته و به لطف صداگذاری با کیفیت شخصیت‌ها کاملا احساس می‌کنید که در حال تجربه یک روایت کمتر شنیده شده از یکی از کلیدی ترین شخصیت‌های سرزمین میانه هستید. افسوس که مدلسازی و طراحی شخصیت‌ها به طرز عجیبی با دیگر بخش‌های فنی بازی همخوانی ندارد. طراحی چهره گالوم به شدت بد و شبیه به چهره شخصیت‌های انیمیشن‌های کم هزینه دو دهه گذشته است. این موضوع در مورد گاندولف و دیگر شخصیت‌هایی که در دمو دیدیم هم صدق می‌کند. البته که خود سازندگان دلیل این نوع طراحی چهره را به برای به دام نیفتادن به دره مرگ یا همان uncanny valley عنوان کرده‌اند اما کیفیت طراحی چهره‌ها به هیچ وجه در سطح استانداردهای آثار فانتزی سال‌های اخیر نیست.

صحبت از گرافیک شد باید این نکته را ذکر کنیم که The Lord of the Rings: Gollum از موتور آنریل انجین 4 استفاده کرده و به لطف استفاده از این انجین بازی دارای بافت‌های با کیفیت و نورپردازی زیبا است که در کنار طراحی هنری فوق العاده ، باعث شده تا بازی از منظر گرافیکی زیبا به نظر برسد. البته مثل تمامی بازی‌هایی که از آنریل انجین استفاده می‌کنند این بازی ایردات مشخصی دارد. نخست دیر لود شدن بافت‌ها و دوم استاتر شدید. با توجه به اینکه ما نسخه PC بازی را تست کردیم ، استاتر به شدت توی ذوق می‌زد مخصوصا در اواخر دمو. البته ما بیلد نهایی بازی را تست نکردیم و نسخه‌ بتا را تجربه کردیم که در East PAX قابل بازی کردن بود. می‌توان امیدوار بود که این مشکلات تا روز عرضه حل شود. شاید جالب باشید بدانید که حتی خود اعضای Daedalic از ما خواستند با توجه به نهایی نبودن بیلد ، ری تریسینگ را هم امتحان نکنیم و قضاوت این بخش را به نسخه نهایی بازی واگذار کنیم.

از همان زمان معرفی The Lord of the Rings: Gollum تا به امروز ، این سوال برای طرفداران ارباب حلقه‌ها مطرح بود که با توجه به حضور گالوم به عنوان شخصیت اصلی باید انتظار چه نوع گیم پلی از این بازی داشته باشیم. براساس مراحلی که ما تست کردیم گالوم یک بازی پلتفرمر مخفی کاری همراه با یکسری ویژگی محدود عناوین نقش آفرینی است. بخش پلتفرمینگ بازی چیزی شبیه به عناوینی همچون اسسینز کرید و آنچارتد است. گالوم همچون یک پارکورکار حرفه‌ای امکان بالا رفتن از موانع مشخص ، راه رفتن روی دیوار ، آویزان شدن از میله‌ها و پرش‌های بلند را دارد. البته انتظار بخش پلتفرمینگ با کیفیتی مثل Assassin’s Creed و Uncharted را نداشته باشید ، چون مشخصا بازی گالوم یک عنوان پرهزینه نیست و تنها با مقایسه انیمیشن‎‌های این بازی با دو اثر ذکر شده خیلی سریع به این موضوع پی می‌برید. از طرفی بخش پلتفرمینگ هرچند استاندارد است اما باز هم جذابیت کمتری نسبت به این دو عنوانی که نام بردیم دارد.

نکته جالب اینکه بازی دارای نوار استامینا برای بخش پلتفرمینگ است و گالوم نمی‌تواند تا ابد به میله‌ها و موانع آویزان باشد و باید تا قبل از تمام شدن نوار استامینا به لوکیشن مورد نظر خود برسد. این خود یکی از چالش‌های بخش پلتفرمینگ بازی است.

در بخش مخفی کاری گالوم در اکثر موارد باید با استفاده از گیاهان خود را مخفی کرده و از دشمنان عبور کند. البته امکان خفه کردن اورک‌ها و پرتاب کردن سنگ برای پرت کردن حواس دشمنان هم وجود دارد اما در کل دمو 1 ساعته‌ای که تجربه کردیم تنها برای دقایقی کوتاه با دشمنانی که امکان مقابله با آن‌ها وجود داشت روبرو شدیم ؛ در نتیجه نمی‌دانیم گالوم در این بازی که مدت زمان آن 20 ساعت است چه امکاناتی در مقابل دشمنانش خواهد داشت.

در مورد پلتفرمر و مخفی کاری صحبت کردیم اما منظورمان از یکسری ویژگی‌های محدود عناوین نقش آفرینی چه بود ؟ گالوم دارای یک سیستم اخلاقی منحصر به فرد و انتخاب دیالوگ است. در بعضی بخش‌های بازی گالوم امکان انتخاب بین یکسری دیالوگ را دارد. در حقیقت این دیالوگ‌ها برگرفته از دو پرسونا شخصیتی گالوم است. اگر طرفدار ارباب حلقه ها باشید می‌دانید که گالوم در حقیقت هابیتی با نام اسمیگل بود که پس از پیدا کردن حلقه ، به قدری جذب آن شد که پسر عمو و بهترین دوست خود یعنی دیگل را کشت. حلقه باعث شد او به شخصیتی شرور تبدیل شود و اطرافیانش به او لقب گالوم را بدهند. به همین خاطر او مدام بین دو شخصیت خود سرگردان است و اسمیگل و گالوم همیشه در حال یک چالش درونی هستند. سازندگان بازی The Lord of the Rings: Gollum از همین خصیصه شخصیتی گالوم استفاده کرده و آن را در قالب مکانیک گیم پلی تعبیه کرده‌اند. بدین صورت وقتی دیالوگی انتخاب می‌کنید بین اسمیگل و گالوم مناظره‌ای به وجود می‌آید و یک شخصیت باید بر شخصیت دیگر غلبه کرده و جواب مورد نظر خود را بدهد. البته بر اساس چیزی که ما تجربه کردیم جواب‌های مختلف باعث ایجاد نتایج مختلف نشد و تفاوت تنها در چند دیالوگ بود. باید در نسخه نهایی هم اوضاع به همین منوال خواهد بود یا خیر.

در نهایت باید بگوییم بر اساس یک ساعتی که تجربه کردیم ، The Lord of the Rings: Gollum عنوانی همراه با پتانسیل است که حداقل از منظر داستانی و اتمسفر می‌تواند اثر قابل توجهی برای دوستداران تالکین باشد اما گیم پلی بازی در کنار ویژگی‌هایش ، ضعف‌های مشخصی هم دارد و معلوم نیست آیا گیم پلی بازی آنقدر جذاب هست که مخاطبان را 20 ساعت با خود همراه کند یا خیر.

خب به پایان این آیتم رسیدیم. شما با توجه به گیم پلی که دیدید و توضیحات ما چه نظری در مورد The Lord of the Rings: Gollum دارید ؟

The post معرفی بازی The Lord of the Rings: Gollum appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!