تفاوت ps5 دیجیتال با استاندارد، کدوم رو بخرم؟


PS5 جدیدترین و پرفروش‌ترین کنسول بازی سونی در بازار این روزهاست که در دو نسخه دیجیتالی و استاندارد به بازار عرضه می‌شود. نسخه دیجیتالی چیزی حدود 100 دلار از نوع استاندارد ارزان‌تر است. قصد سونی از ارائه نسخه دیجیتالی فروش بیشتر نرم‌افزارها و بازی‌های دیجیتالی است؛ اما سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران و دوستداران بازی‌های ویدئویی را به خود مشغول کند این است که تفاوت ps5 دیجیتال با استاندارد در چیست؟ آیا خرید نسخه دیجیتالی اشتباه است؟ کدام نسخه برای من مناسب‌تر است؟

طبق اعلام شرکت سونی، در حال حاضر خرید دیجیتالی بازی‌های پلی استیشن محبوب‌ترین روش خرید بازی در جهان است. به همین دلیل سونی نسخه دیجیتال PS5 را روانه بازار کرد تا علاوه بر قیمت پایین‌تر، خرید بازی به‌صورت دیجیتال را بیشتر رواج دهد و طرف‌داران خود را بیشتر کند.

برای آشنایی بیشتر با فرق ps5 دیسک خور با دیجیتال و پاسخ به تمامی سؤال‌هایی که در ابتدا مطرح کردیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت ps5 دیجیتال با استاندارد از نظر قیمت و دسترسی

هر دو نسخه کنسول پلی استیشن 5 از نظر عملکرد و اجرای بازی‌ها، یکسان هستند و انتخاب یکی از آن‌ها به عادت‌های خرید طرفداران سونی بستگی دارد. در پلی استیشن 5 استاندارد دیسک‌درایو بلوری 4K وجود دارد که می‌تواند انواع دیسک‌های بازی را اجرا کند. PS5 دیجیتال این دیسک‌درایو را ندارد و تنها روش برای استفاده از آن خرید بازی‌ها از طریق اکانت سونی است.

اگر اهل بازی‌های ویدئویی هستید و قبلاً کنسول بازی سونی داشته‌اید؛ پس احتمالاً تعداد زیادی سی‌دی بازی دارید که می‌خواهید دوباره با PS5 آن‌ها را بازی کنید. باتوجه‌به این موضوع کنسول استاندارد برای شما مناسب‌تر است. مزیت دیگر داشتن PS5 استاندارد امکان استفاده از بازی‌های دیگران است. شما می‌توانید از دوستان یا گیم‌نت‌ها درایو بازی را بگیرید و با دستگاه خود آن‌ها را اجرا کنید. این ویژگی باعث می‌شود که در طول زمان برای تجربه بازی‌های مختلف به صرف هزینه زیادی نیاز نباشد. اگر قبلاً از کنسول‌های بازی سونی استفاده نکرده‌اید و به فکر خرید ps5 هستید، برای انتخاب دستگاه مناسب خود باید به میزان دسترسی به اینترنت و اکانت‌های خرید بازی سونی توجه کنید.

اصلی‌ترین فرق ps5 دیجیتال با استاندارد این است که امکان استفاده از درایو یا سی‌دی بازی‌ها در این دستگاه وجود ندارد. باتوجه‌به این موضوع، تنها روش استفاده از PS5 دیجیتال، خرید اکانت سونی و دانلود بازی است. با وجود قیمت پایین‌تر نوع دیجیتالی نسبت به استاندارد اما هزینه خرید بازی‌ها، اکانت سونی و اینترنت می‌تواند کمی سنگین باشد. البته باید گفت سونی اعلام کرده است، کسانی که قبلاً از کاربران PS4 بودند و بازی‌های دیجیتالی خریده‌اند می‌توانند بدون هزینه، بازی‌های دیجیتالی خود را به PS5 انتقال دهند.

فرق ps5 دیسک خور با دیجیتال از نظر بازی‌ها

در مقایسه ps5 دیجیتال و استاندارد گفتیم که هر دو نسخه دیجیتالی و استاندارد ps5، عملکرد یکسانی در اجرای بازی‌ها دارند؛ یعنی هر دو کنسول می‌توانند بازی‌هایی با کیفیت 4K با کیفیت 120 فریم در ثانیه به‌راحتی اجرا کنند. (درصورتی‌که نمایشگر با این ویژگی‌ها سازگار باشد) بارگذاری سریع بازی‌ها و ردیابی اشعه در بازی‌های منتخب در هر دو دستگاه وجود دارد.

هر دو کنسول دارای یک کنترلر DualSense با میکرفون داخلی هستند و از مجموعه لوازم جانبی پلی‌استیشن پشتیبانی می‌کنند. هر دو کنسول کتابخانه‌ای از بازی‌ها و کیفیت گیم‌پلی دارند؛ اما در نوع استاندارد امکان استفاده از بازی‌های روی دیسک هم وجود دارد.

از دیگر ویژگی‌های مشترک دو دستگاه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای ذخیره‌سازی: درایو 825 گیگابایتی 2
  • حافظه: GDDR6 16 گیگابایت، پهنای باند 44 گیگابایت بر ثانیه
  • CPU: AMD Ryzen Zen 2, 8 cores, 16 threads at 3.5 GHz
  • پردازنده گرافیکی: AMD Radeon RDNA 2 at 2.23 GHz, 10.3 TFlops
  • خروجی HDMI: تا رزولوشن 4K در 120 هرتز با HDMI 2.1
  • پورت‌ها: 1x USB-C, 3x USB 3.1, 1x Ethernet

در نسخه دیجیتال، بازی‌های در دسترس به‌حساب سونی شما بستگی دارد و فروشگاه پلی استیشن تنها جایی است که می‌توانید بازی‌های خود را از آن بخرید. سونی یک سرویس خاص به اسم پلی استیشن پلاس دارد که روی هر دو نوع کنسول قابل اجراست؛ اما برای کاربران نسخه دیجیتال کاربردی‌تر است. این برنامه دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه، به دسته‌ای از بازی‌های خاص را فراهم می‌کند.

در سطح اول یعنی PlayStation Plus Essential با پرداخت ماهانه 10 دلار، امکان دسترسی به بازی‌های آنلاین و رایگان وجود دارد. تا زمانی که گیمرها هزینه اشتراک ماهانه خود را پرداخت کنند در این مجموعه باقی می‌مانند و می‌توانند از آن استفاده کنند.

سطوح بعدی Extra (15 دلار در ماه) و Premium (18 دلار در ماه) هستند که امکان دسترسی به بیش از 400 بازی PS4 و PS5 را فراهم می‌کند. اشتراک در این اکانت‌های سطح بالا امکان پخش مستقیم بازی را به PS5 اضافه می‌کند.

تفاوت کنسول ps5 دیجیتال با استاندارد از نظر ظاهری و کاربرد

همان‌طور که گفتیم این دو کنسول بازی از نظر اجرا و کیفیت با هم تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل قیمت پایین‌تر نسخه دیجیتالی بهتر است چند تفاوت ظاهری کنسول ps5 دیجیتال با استاندارد را در این بخش بررسی کنیم:

  • نبود درایو دیسک در نسخه دیجیتال: اگر به عکس زیر بادقت نگاه کنید، یکی از کنسول‌های بازی جایگاه درایو دیسک دارد و دیگری ندارد. این مهم‌ترین تفاوت کنسول ps5 دیجیتال و استاندارد از نظر ظاهری است.

  • سبک‌تر بودن PS5 دیجیتال: به دلیل نبود درایو دیسک در کنسول نوع دیجیتال، این دستگاه حدود نیم کیلوگرم سبک‌تر از نوع استاندارد است.
  • دسترسی کم‌تر نسخه دیجیتالی: سونی در ابتدا نسخه دیجیتالی را به مقدار کم‌تری روانه بازار کرد؛ اما این کمبود را در سال 2023 جبران کرد. با وجود این ممکن است در بازار کنسول‌های بازی ایران پیداکردن ورژن دیجیتالی کمی سخت‌تر باشد.
  • امکان کپی خور کردن: یکی از روش‌های کاهش هزینه خرید بازی‌های پلی‌استیشن، کپی خور کردن دستگاه است؛ اما به دلیل نداشتن درایو دیسک در نوع دیجیتالی، امکان کپی خور کردن آن وجود ندارد.

سخن پایانی

اگر از طرفداران کنسول‌های بازی سونی هستید و از قبل تعدادی دیسک بازی دارید و می‌خواهید باز هم از آن‌ها استفاده کنید یا دوستانی دارید که می‌توانید بدون هزینه بازی‌ها را از آن‌ها بگیرید، با توجه ‌به تفاوت ps5 دیجیتال با استاندارد، ورژن استاندارد برای شما مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است؛ چون بعد از خرید آن دیگر نیازی به‌صرف هزینه برای خرید اکانت سونی ندارید.

هشدار! این مطلب صرفا جهت آشنایی مخاطب گرامی با این کسب‌وکار منتشر شده است و بازی‌سنتر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

The post تفاوت ps5 دیجیتال با استاندارد، کدوم رو بخرم؟ appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!