بررسی بازی Marvel Snap


بازی Marvel Snap ترکیبی خارق‌العاده از اکشن سریع، مسابقات کوتاه، مکانیک‌های ساده و در آخر ایده‌های هوشمندانه‌ای است که به متنوع شدن هر مسابقه کمک زیادی می‌کند. این عنوان، یک بازی کارتی رایگان برای گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوترهای شخصی است که توسط Ben Brodeکارگردان سابق بازی Hearthstone و در استودیوی جدید او یعنی Second Dinner ساخته شده.

در گذشته Hearthstone یک بازی فوق‌العاده و سرشار از نوآوری بود اما در طی زمان تبدیل به یک عنوان تکراری و تقریبا پولی شد، به طوری که هم اکنون شما مجبور به پرداخت حداقل 80 دلار برای داشتن شانس مقابله با دیگر بازیکنان هستید. در واقع سیاست‌های اشتباه شرکت بلیزارد، بهترین بازی کارتی را تبدیل به اثری ضعیف و غیر قابل دفاع کرد. Brode و استودیوی جدید او بازی کارتی تازه‌ای ساخته‌اند که به نظر می‌رسد تمام مشکلات بازی گذشته را رفع کرده‌ است و حالا با کامل‌ترین عنوان کارتی در بازار مواجهیم که البته فعلا قرار نیست بلایی به سرش بیاید.

در Marvel Snap هر مسابقه تنها شش نوبت است و بسته به سرعت بازی کردن بازیکنان معمولا هر مسابقه کمتر از شش دقیقه به طول می‌انجامد. برخلاف بازی‌های کارتی رایج، در Marvel Snap مسابقات به شکل نوبتی نیست؛ در واقع شما و بازیکن مقابل به شکل همزمان و در یک راند کارت‌های خود را بازی می‌کنید و سپس بازی تمام کارت‌های بازی شده را برمی‌گرداند و در اینجا مبارزه اتفاق می‌افتد. هر deck تنها از دوازده کارت تشکیل می‌شود که به حفظ چرخش کارت‌ها و سرعت بخشیدن به بازی کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین شما مجبور به گشتن و سردرگم شدن میان سی تا چهل کارت نیستید. در اکثر مواقع شما فرصت بازی کردن و امتحان کردن استراتژی‌های مختلف با تمامی کارت‌های خود را پیدا می‌کنید و در نهایت شما در Marvel Snap به کارت‌های حریف حمله نخواهید کرد بلکه تمام هدفتان، تصرف کردن دو ناحیه از سه ناحیه مشخص شده‌ای روی صفحه، تنها با چهار کارت است که هر کدام از آن‌ها دارای سطح قدرت مشخصی هستند. اگر در یک ناحیه جمع سطح قدرت کارت‌های شما از حریفتان بیشتر باشد، آن ناحیه را برنده شده‌اید و اگر در پایان دست ششم موفق به برنده شدن دو ناحیه از سه ناحیه شوید، بازی شما را برنده اعلام می‌کند. در صورت مساوی شدن مسابقه هم مجموع سطح قدرت همه کارت‌های بازی شده در تمامی نواحی، برنده را مشخص می‌کند.

زمانی که کارت‌های خوبی در دست ندارید و یا سه ناحیه‌ مشخص شده روی صفحه علیه شماست و باعث باخت شما می‌شود، چیز زیادی از دست نمی‌دهید و بازی هیچ گاه احساس تنبیه شدن برای هر باخت را به شما نمی‌دهد که این موضوع تا حدودی به دلیل سریع بودن هر مسابقه است. هر بازی تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد و شما به راحتی می‌توانید بدون وقت تلف کردن روی باخت خود، آن را کنار بگذارید و یک بازی دیگر را شروع کنید.
در هر بازی سه منطقه از میان مجموعه عظیمی از مناطق به شکل شانسی بر روی صفحه قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی‌ها و عناصر مخصوص به خود را دارند. در میان آن‌ها می‌توان مناطق آسان، چالش برانگیز و یا حتی غیر منطقی را پیدا کرد؛ به عنوان مثال The symbiote planet Klyntar یکی از این نواحی است که تمام کارت‌های بازی شده در منطقه خود را ضعیف می‌کند اما در مقابل، ناحیه NYC’s Central Park یک کارت سنجاب با سطح قدرت یک به نواحی دیگر اضافه می‌کند. ویژگی‌های تمامی نواحی بازی از ابتدا قابل دیدن نیست و در طول بازی از سمت چپ به راست نمایان می‌شود.
ویژگی تصادفی بودن نواحی بازی یعنی اینکه شما ممکن است در میانه یک مسابقه باشید و ناحیه سوم با نمایان کردن ویژگی منحصر به فرد خود، شما را غافلگیر و استراتژی شما را برهم بزند و گاهی مجبور شوید بازی و ریسک کردن کارت‌های خود در یک ناحیه نامشخص را به جان بخرید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، نواحی بازی از کامیک‌های مارول و جهان سینمایی آن الهام گرفته شده است. Westview که از دنیای سینمایی مارول به بازی آمده، در راند چهارم به شکل تصادفی به ناحیه دیگری تغییر می‌کند که اشاره مستقیمی به سریال WandaVision دارد. همچنین می‌توان به آزمایشگاه گاما بروس بنر اشاره کرد که هر کارتی را که در این ناحیه قرار گیرد، را به هالک تبدیل می‌کند. شما می‌توانید با قرار دادن تعداد زیادی از کارت‌های کم ارزش خود در این ناحیه و تبدیل تمامی آن‌ها به هالک، باعث یک جهش بزرگ در مجموع سطح قدرت خود و زیاد شدن اختلاف با حریف شوید. تمامی ناحیه‌های بازی به شکل مبتکرانه‌ای به آثار مارول اشاره دارند؛ به خصوص اگر با کامیک‌های مارول به اندازه‌ای آشنا باشید.

ساختن دسته کارت‌ها (deck) به دلیل کم بودن کارت‌ها و تمرکز سازنده‌ها روی ترکیب کردن قدرت آن‌ها با یکدیگر، به شکل فوق‌العاده‌ای ساده بوده و این مساله یادگیری و درک بازی را برای همه آسان کرده است. دسته کارت ساخته شده بر پایه کارت‌ها با میزان انرژی کم و استراتژی بازی کردن کارت‌های زیاد، به احتمال زیاد در یک ناحیه‌ که اجازه بازی کردن کارت‌ها با انرژی کم را نمی‌دهد، شکست می‌خورد و یا ممکن است یک ناحیه به کارت‌های ضعیف شما پاداش خوبی بدهد و دیگری تمامی کارت‌های شما را بی‌ارزش کند. همچنین توسعه دهندگان بازی تایید کرده‌اند که در طول زمان ناحیه‌هایی با ویژگی‌های جدید، کارت‌ها و حرکات ترکیبی جدیدی ارائه خواهند کرد؛ بنابراین هر مسابقه‌ متفاوت است و تکراری نمی‌شود.

دلیلی وجود دارد که این بازی را Marvel Snap می‌‍نامیم! مکانیکی به شکل مکعب آبی معروف جهان مارول (Tesseract) وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا روی امتیاز رنک خود ریسک و حریف خود را به جدال دعوت کنید. اگر فکر می‌کنید که مسابقه را برنده می‌شوید و یا مطمئن نیستید ولی از مشاجره کردن لذت می‌برید، می‌توانید روی این مکعب کیهانی کلیک کنید و “Snap”. این کار بلافاصله میزان امتیاز رنک دریافتی پس از برنده شدن را دو برابر می‌کند؛ هرچند که بازیکن مقابل می‌تواند این ریسک را قبول نکند و با این کار میزانی از امتیاز رنک خود را نجات دهد. از طرف دیگر حریف می‌تواند به جای عقب نشینی، میزان ریسک را برای بار دوم، دو برابر کند و شما را مجبور کند تا درباره میزان اطمینانتان از برنده شدن تردید کنید. این مورد تنها یک سیستم ساده است که لایه‌ای از جنگ روانی را وارد Marvel Snap می‌کند. همچنین زمانی که کارت قدرتمندی در دست ندارید و با زدن “Snap” حریفتان را می‌ترسانید و او بازی را ترک می‌کند، لذت زیادی خواهید برد.

از دیگر نقاط مثبت بازی می‌توان به نیاز نبودن پول واقعی برای به دست آوردن کارت‌های مختلف اشاره کرد. تمامی کارت‌ها از طریق رویدادها و چالش‌هایی که بازی برای شما در نظر می‌گیرد، قابل دریافت هستند؛ البته که شما می‌توانید آیتم‌های تزیینی و premium battle pass بازی را خریداری کنید، اما نمی‌توانید تنها با پرداخت 500 دلار و به شکل ناگهانی تمامی کارت‌های خوب بازی را به دست آورید. این مورد دقیقا برعکس وضعیت حال حاضر بازی Hearthstone است که نشان می‌دهد مارول اسنپ در مسیر درستی قرار دارد.

متاسفانه در حال حاضر هیچ امکانی برای بازی کردن با دوستان خود و یا ساخت یک گروه در Marvel Snap نیست. با این حال توسعه دهندگان بازی در استودیوی Second Dinner وعده اضافه شدن این امکانات و محیط کاربری سازگارتر را برای نسخه استیم بازی که به تازگی منتشر شده است، داده‌اند. دارندگان Season Pass کارت‌های جدید، مقداری اعتبار برای خرج کردن و پاداش‌های مختلف در ازای تکمیل کردن چالش‌ها دریافت می‌کنند، هرچند که ممکن است ناعادلانه به نظر برسد اما کاملا برعکس است و همه این جوایز تاثیر بسیار کمی در پیشرفت هر شخص دارد؛ به شکلی که بیشتر کارت‌ها Variant کارت‌هایی هستند که به شکل کلی در بازی برای همه در دسترس قرار دارند و تنها ظاهر آن‌ها متفاوت است. تنها یک کارت در هر فصل از بازی قرار دارد که زمان عرضه و به شکل اختصاصی در دسترس خریداران Battle Pass قرار می‌گیرد و پس از دو ماه از انتشار فصل جدید، کارت آن فصل به صورت رایگان در دسترس همه بازیکنان قرار می‌گیرد. ماموریت‌های روزانه به شکل مرتب و هر هشت ساعت تغییر می‌کنند و تکمیل کردن آن‌ها تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد و میزان زیادی از Battle Pass شما را تکمیل می‌کند.

Marvel Snap عنوانی است که از شما می‌خواهد به شکل مرتب به سراغش بروید و نیازی نیست که ساعت‌های طولانی و به شکل وسواس گونه‌ای به انجام آن بپردازید. از نظر محتوا می‌توان بازی را بسیار سخاوتمندانه نامید زیرا شما در ازای پول کمی که پرداخت می‌کنید و یا حتی انجام رایگان آن، میزان زیادی پاداش و محتوا دریافت می‌کنید. با این حال به دلیل سریع بودن هر مسابقه، بازیکنانی که زیاد به انجام بازی می‌پردازند، ممکن است به سرعت انگیزه خود را از دست بدهند و از بازی خارج شوند. البته که Marvel Snap در مراحل اولیه انتشار خود قرار دارد و در ادامه همه چیز دچار تغییر خواهد شد و امیدواریم که این تغییرات به سمت بهتر شدن بازی پیش برود.

The post بررسی بازی Marvel Snap appeared first on بازی سنتر.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!